Friday, March 18, 2011

RENUNGAN BERSAMA

Gadis yang solehah malunya mengatasi perawan, beraninya mengatasi pahlawan, cintanya bukan pada gambaran, rindunya bukan pada pertemuan, tapi hatinya tersirat taqwa keimanan... :):)
watch your thoughts ; they become words ,,
watch you words ; they become actions ,,
watch your actions ; they become habits ,,
watch your habits ; they become character ,,
watch your character ; it becomes your destiny ..

Jika kehidupanmu diselubungi perasaan takut dikecewakan,
maka dirimu tidak akan belajar untuk mencintai di dalam kehidupanmu...


kasih ibu smpai ke syurga...
kasih ayah mengorban nyawa..
kasih kita apa tandanya??
tepuk dada tanya selera...


Dari Abu Hurairah r.a.,katanya Rasulullah SAW bersabda:

...
"Hak seorang muslim terhadap seorang muslim enam perkara." Lalu beliau ditanya orang, "Apa yang enam perkara itu,ya Rasulullah?" Jawab beliau, 1)Bila engkau bertemu dengannya ucapkanlah salam kepadanya. 2)Bila dia mengundangmu, penuhilah undangannya. 3)Bila dia minta nasihat, berilah dia nasihat. 4)Bila dia bersin lalu dia membaca tahmid, doakanlah semoga dia beroleh rahmat. 5)Bila dia sakit, kunjungilah dia. 6)Dan bila dia meninggal, ikutlah menghantar jenazahnya ke kubur."

 

Wanita diumpamakan seperti tulang rusuk yang bengkok. ini bermaksud, dari segi fitrah kejadian seorang wanita itu sendiri termasuklah sikap yang lemah lembut, penyayang, dsb nya yang terdapat dalam diri wanita. fitrah kejadian ini tidak dap...at sekali kali diluruskan atau diubah walau dgn bagaimana cara sekalipun kerana itu adalah ciptaan Allah SWT. sesungguhnya Dia Maha Pencipta. jadi walau pun ia bengkok, ia masih dapat didekati, disenang senang oleh lelaki(suami). menunjukkan yang wanita akan sentiasa memerlukan perhatian dari lelaki(suami) walau apa pun terjadi hingga akhir hayat wanita. itu fitrah wanita yang diumpamakan seperti tulang rusuk yang bengkok. akan tetapi, apabila seseorang lelaki(suami) berusaha meluruskannya, nescaya dia patah. mematahkannya ialah menceraikannya.

No comments:

"CARILAH CINTA ALLAH...JIKA KITA LBIHKAN ALLAH..MAKA ..INSYAALLAH , ALLAH AKAN KURNIAKN INSAN YG TRBAIK UNTK KITA=)"



"BERDATINGLAH DGN ALLAH"





nOSTALGIA.........^_^